تاریخچه و تکامل پردازنده های AMD

  • ۱۲۲۱

ای ام دی یکی از قدیمی‌ترین برندهای دنیای کامپیوتر است. این شرکت همیشه در صنعت تولید پردازنده رقیبی جدی برای اینتل بوده است.

ای ام دی (AMD) با نام کامل ادونسد مایکرو دیوایسز (Advance Micro Devices) شرکتی آمریکایی در صنعت تولید پردازنده است. دفتر اصلی این شرکت در سانتا کلارا واقع شده و تمرکز اصلی محصولات آن، پردازنده‌های کامپیوتری با مصارف تجاری و خانگی است.

شرکت AMD در یکم می سال ۱۹۶۹ به‌صورت رسمی توسط جری سندرز به‌همراه هفت کارمندش از شرکت فیرچایلد سمی‌کانداکتر (Fairchild Semiconductor) تأسیس شد. سرمایه‌ی اولیه‌ی این شرکت، ۱۰۰ هزار دلار بود. سندرز به‌عنوان یک مهندس برق در آن شرکت مدیر بازاریابی بود. شرکت فیرچایلد از لحاظ پشتیبانی از کارمندان، فرصت‌های پیشرفت و انعطاف‌پذیری در محصولات، با مشکلات جدی روبرو بود و به‌همین دلیل، سندرز هم مانند بسیاری از مدیران میانی این شرکت، از شرایط ناراضی بود و تصمیم به ترک آن گرفت.

نکته‌ی جالب در مورد فیرچایلد این که در سال ۱۹۶۸، رابرت نویس، مخترع اولین مدار مجتمع (میکروچیپ) که در سال ۱۹۵۹ این نوع از میکروچیپ‌ها را در فیرچایلد ساخته بود، این شرکت را ترک و به همراه گوردون مور، شرکت اینتل را تأسیس کرده بود.

مؤسسان AMD و اینتل پیش از تأسیس شرکت‌های مستقل با هم همکار بودند

مدیران ای‌ام‌دی در سپتامبر سال ۱۹۶۹ دفتر اصلی شرکت را از سانتا کلارا به سانویل در کالیفرنیا منتقل کردند. آن‌ها به سرعت به فکر کسب درصد مناسبی از سهم بازار افتادند و خود را به‌عنوان تولیدکننده‌ی پردازنده‌های طراحی شده توسط شرکت فیرچایلد و نشنال سمی‌کانداکتر (National Semiconductor) معرفی کردند. آن‌ها از همان ابتدا به دنبال کسب استانداردهای بالا بودند تا رضایت مشتریان قطعات کامپیوتری را تأمین کنند. اولین استاندارهای محصولات AMD، استاندارهای نظامی ایالات متحده‌ی آمریکا بودند که خیال مشتریان را از ناپایداری ریزپردازنده‌ها راحت می‌کردند.

نظرات: (۰) نظرات و سوالات خود را با پاور رایانه در میان بگذارید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی